WanitaTukang Sapu Jaguh Kungfu Ini Popular Di You Tube


BEIJING - Seorang penyapu jalan  berubah menjadi selebriti di China kerana kebiasaanya menggunakan sapu untuk berlatih Kung Fu.

"Saya bekerja menjadi seorang penyapu jalan kerana suami saya sakit dan tidak dapat bekerja lagi. Anak perempuan kami sekolah dan kami harus membayaryuran," ujar Zhang Xiufang seorang penyapu jalan itu, seperti dikutip Orange.

"Sebelum saya bekerja sebagai seorang penyapu jalan, saya selalu mempraktikkan Taichi dengan pedang," lanjutnya.

Zhang menunjukan kerinduannya berlatih kungfu seperti masa lalu. "Saya sangat rindu melakukan latihan itu kerana saat ini saya bekerja mulai pukul 05.00dan selesai pukul 16.00. Tapi sewaktu saya memegang sapu ini, saya ingat dengan hobi saya dan mulai mencoba berlatih lagi," tutur Zhang.

Kebetulan aksi kung fu Zhang ini dilihat oleh seorang di Distrik Chao yang yang tengah membuat video pendek menggunakan telefon bimbitnya. Dia pun merakam aksi Kung Fu Zhang dengan menggunakan sapu dan menguplod video tersebut ke Youtube.

Video yang disiarkan di Youtube itu langsung membuat Zhang menjadi terkenal. Zhang pun diundang dalam acara televisyen di Kota Nanjing.

"Saya juga sering diminta untuk mempertunjukkan Kung Fu itu kepada para penyapu jalan lainnya, ini sangat ampuh untuk menjaga kesihatan dan istirehat," menurut Zhang.(rhs)





SUMBER : borakkosong

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Download