Selama 99 Tahun, Sambut Ulang Tahun Di Tarikh Yang Salah

 
 
 
MACAM NIE PON ADE?
 
Elsie Aslett dilahirkan 18 Disember 1908, padaketika itu, kelahirannya didaftarkan oleh ibunya Elizabeth White, di Kennington, London.

Selama ini, Elsie merayakan ulang tahunnya setiap  14 Disember yang ertinya empat hari lebih cepat dari seharusnya.

Seperti kebiasaan di Inggris, sang ratu biasanya mengirimkan ucapan selamat via telegram kepada warganya yang akan mencapai usia 100 tahun. Namun, awalnya Elsie terkejut kerana ternyata dari telegram yang dikirimkan sang ratu tersebut, tertera jika tanggal lahirnya ternyata bukanlah 14 Disember seperti yang selama ini dirayakannya.

Data dari petugas pencen setempat menunjukkan bahawa dirinya lahir pada 18 Disember bukan 14.
Kejadian ini berawal dari kealpaan  ibu Liz mendaftarkan dan memeriksa tarikh kelahiran Elsie di pejabat Kennington Registry di London sejak 25 Januari 1909.

Maklum saja,  Liz memiliki lapan orang anak, jadi wajar jika dia sering tertukar bahkan lupa untuk mengurusnya.

Elsie saat ini telah memiliki 4 anak dan 14 cucu. Dia tinggal di anak laki-lakinya Jay (70) dan menantunya Brenda (69) di Watlington, Norfolk. Elsie dulunya adalah seorang asisten di sebuah kedai di Woolworths. Suaminya Frederick, adalah seorang manager gudang printer dan telah meninggal 19 tahun lalu di usia 79.

Nah, dengan situasi ini, untuk sementara Elsie terpaksa harus menunda pesta ulang tahunnya yang ke-100, padahal dia sudah sempat merayakannya bersama rakan dan kerabatnya.
 
 
 
 
ISH3

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Download